9 na 10 startupów upada, prawda czy fałsz?
Startup

9 na 10 startupów upada, prawda czy fałsz?

9 na 10 startupów upada, czy zatem startup to prawdziwa szansa na stworzenie doskonałego przedsiębiorstwa? Czy jest możliwe aby startup w miarę szybko stał się źródłem dochodu? Mnóstwo pomysłowych startupów upada, szacuje się, iż aż 95% z nich nie potrafi przetrwać roku. Nawet jeśli są to projekty przyszłościowe, posiadające ogromny potencjał. Jakie są największe błędy przy zakładaniu własnego startupu?

9 na 10 startupów upada – Nieprzemyślane działania

Wiele startupów bazuje na innowacyjnych rozwiązaniach. Ich twórcy stawiają sobie za cel dostarczenie do klientów gotowego produktu. Jednak mała liczba pomysłodawców odpowiednio edukuje się do tego, aby poprawnie wprowadzać wszystkie etapy. Bez przygotowania i rozważenia potencjalnych problemów oraz zagrożeń, istnieje mała szansa, że pomysł uda się zrealizować i na nim zarobić. Oto najpopularniejsze złe decyzje dotyczące budowania startupu.

Przekonanie o posiadaniu odpowiednich kompetencji

Twórcy startupów zazwyczaj mają doskonale opracowany i przemyślany efekt końcowy, jakim jest konkretny produkt (aplikacja, urządzenie, usługi). Nie posiadają jednak wiedzy i umiejętności, które pozwalają im podejmować decyzje podczas najważniejszych kroków tworzenia projektu. Są to przede wszystkim

  • dobranie niekompetentnych pracowników/współpracowników
  • nieumiejętność zarządzania zespołem
  • brak wytyczonych strategii działania odnośnie marketingu, tworzenia produktu, wprowadzania go na rynek
  • niewiedza na temat optymalizacji kosztów
  • nieznajomość pojęcia długu technologicznego (tego dlaczego lepiej nie bazować na przestarzałych metodach technologicznych, jak się uchronić przed długiem technologicznym stosując odpowiednie metody, świadomością negatywnych konsekwencji długu technologicznego w przyszłości)

Tworzenie wszystkiego od nowa

Wiele startupów upadło, ponieważ ich twórcy chcieli tworzyć własne systemy (strona internetowa od zera, aplikacja tworzona przez własnych pracowników, brak weryfikacji stosowanych narzędzi). Okazywało się to kosztowne, a wystarczyłoby skorzystać z pomocy specjalistów od wsparcia startupów. To najlepsza metoda aby dowiedzieć się gdzie i w jaki sposób szukać gotowych rozwiązań, których zakupienie jest o wiele tańsze niż stworzenie narzędzi od nowa.

Brak wstępnej walidacji pomysłu

To zweryfikowanie podobnych (istniejących już) rozwiązań, kosztów założenia danego startupu, a także dokładne opracowanie metod zarządzania, czy finansowania i wydawania uzbieranych pieniędzy. Wstępna walidacja pomysłu to „rozpoznanie terenu” i weryfikacja, czy projekt ma szansę przyjęcia się. Ważne jest sprawdzenie czy będzie generował odpowiednie zyski, a także prognoza dotycząca ich wielkości, jak również zaplanowanie po jakim czasie będzie można je zaobserwować. Istotne jest także poznanie rynku, dowiedzenie się, czy rozwiązanie jest potrzebne i jakie grupy osób będą chciały z niego skorzystać. Walidacja pomysłu dotyczy wielu dziedzin, których niedoświadczeni startupowcy nie weryfikują, przez co ich projekty upadają. Warto wiedzieć jak przeprowadzić wstępną walidację pomysłu i dzięki niej modyfikować plany oraz założenia.

9 na 10 startupów upada - If you get validation from outside, then suddenly everything you do at home is justified.

Najczęstsze przyczyny braku sukcesów startupów

Po analizie wielu przypadków upadków startupów, prezentujemy najczęściej pojawiające się przyczyny. Spośród tysięcy startupów, które wystartowały w 2018 roku, przynajmniej 1/3 upadła przez brak odpowiedniej wiedzy i umiejętności dotyczących finansowania projektu i zdobywania dotacji. Kolejna duża część startupów, nawet jeśli otrzymała dofinansowanie, przestała działać, ponieważ zyski i sprzedaży były zbyt niskie by utrzymać projekt oraz inwestować w jego rozwój. Przynajmniej 1/4 startupów nie spotkała się z zainteresowaniem odbiorców. Powodem nie był zły pomysł i jego realizacja, a brak marketingu. Mało kto wiedział o produkcie, czy aplikacji, stąd niewiele osób decydowało się na korzystanie.

Część twórców startupów przyznawała się, iż ich porażka wynikała z niewiedzy dotyczącej tego, jak wiele czynności wymaga wprowadzenie produktu na rynek. Problemy i niedobór wykwalifikowanych pracowników z danych dziedzin pojawiały się już podczas tworzenia projektu, gdy wydatki na niego zostały już zaplanowane. Pojawiał się brak funduszy i osób, które mogłyby zająć się konkretnymi funkcjonalnościami.

Te błędy uświadamiają, że sam pomysł nie jest kluczowy. Może być świetny, ale nie przyjmie się na rynku jeśli nie zostaną wdrożone odpowiednie mechanizmy. Przede wszystkim dotyczące wstępnej walidacji pomysłu, zaplanowania wydatków i potencjalnych zysków oraz rozpowszechniania produktu wśród potencjalnych klientów.

9 na 10 startupów upada - QUOTE Losers quit when they fail

Zobacz również co inni piszą na ten temat: 9 Out of 10 Start-ups Fail. Here’s Why!

Skorzystaj z wiedzy bardziej doświadczonych

Wiele startupów upada, ponieważ wielość popełnianych błędów jest tak duża, iż niemożliwym staje się ich naprawienie. Dlatego najlepiej jest unikać pomyłek, ponieważ praca nad nimi to potężne koszty oraz strata czasu. Skorzystaj z naszego doradztwa i pozwól sobie pomóc w planowaniu i wdrażaniu rozwiązań do Twojego startupu. Zgłoś się do nas. Dzięki temu unikniesz najpopularniejszych błędów, będziesz wiedzieć jakie elementy należy dopracować oraz z jakich rozwiązań skorzystać.

Szymon Kapturkiewicz

Od kilku lat prowadzę Software House, którego obszarem działań są technologie mobilne i webowe. W SynergyLab zajmuję się głównie analizą biznesową i nawiązywaniem relacji z Klientami. Każdą wolną chwilę poświęcam na rozwijanie kompetencji związanych metodyką LEAN.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego jak pracujemy i w czym możemy Ci pomóc, zostaw do siebie adres mailowy i/lub numer telefonu. Nasz reprezentant skontaktuje się z Tobą w ciagu 24 godzin.



Wyznacz dogodny dla Ciebie termin kontaktu:





Wyceń swój projekt

Porozmawiajmy o twoim projekcie - uzupełnij formularz a odezwiemy w ciągu 24h.

Nie możemy się doczekać pracy nad nim!

Wypełnij formularz





Budżet

Typ projektu

Czas projektu

Opisz projekt w kilku słowach


Administratorem Twoich danych osobowych jest InterSynergy. Pozostawione dane będą wykorzystywane w celach marketingowych do przedstawiania Ci informacji na temat produktów i usług. Jeśli chcesz wiedzieć więcej zapoznaj się z polityką prywatności.